TechLife Zen
Przystawka elektryczna, pchająca tylna, do wózka elektrycznego.
Pamiętaj to jest wyrób medyczny, używaj zgodnie instrukcją używania lub etykietą.
Przystawka trafiła do mnie na weekend. testy - jak zwykle - przeprowadzałem w Parku Śląskim. Mam tam swoje miejsce, gdzie mogę prezesować przystawkę na wiele sposobów i na różnych podłożach, terenie, a następnie móc je porównać innymi. Przystawkę zwróciłem w nieuszkodzonym stanie do dystrybutora.
TechLife Zen to przystawka tylna, kompaktowa, mocowana na belce rozporowej. Pewnie pamiętacie z poprzednich wpisów, jak ważne sąd lamnie kwestie bezpieczeństwa. Sporo się na ten temat rozpisywałem. Chodzi oczywiście o bezpieczeństwo Wasze, jak i wózka. Nie warto kupywać przystawek niszczących powłoki lakiernicze lub wyginających ramę. W przypadku testowanym przypadku zastosowano belkę łączącą obie strony wózka, która go usztywnia, a siła (w tym wypadku) pchająca rozkłada się na ramę wózka w jego mocniejszej części.
Przystawka składa się z:
1. Sterownika z zamontowanym:
włącznik główny,
regulator prędkości,
włącznik "grzybek " START/STOP,
wskaźnik naładowania baterii,
do tego dołożony jest kabel i wtyczka łącząca sterownik z modułem napędowym.
2. Belki rozporowej wraz z uchwytem do podczepienia przystawki.
Belka rozporowa przystosowana jest do wszystkich szerokości wózka standardowego (niestety nie podłączysz jej do wózka bariatrycznego).
Belka rozporowa to dwie rurki, szersza i wsuwająca się w nią, węższa. Po wyregulowaniu szerokości dostosowanej do wózka, musisz zablokować odpowiednie ustawienie śrubą, dokręcając ją mocno.
Po obu stronach znajdują się zaciskowe klamry, które można dopasować praktycznie do każdego wózka inwalidzkiego. Dokręcanie jest proste i nie wymaga wyjaśnienia. Można to zrobić w poziomie (jak na zdjęciu) lub w pionie (na pionowe rurki ramy wózka).
W środkowej części belki (i zawsze na środku!) instaluje się uchwyt do podpięcia napędu. Jest to ważny element i tak, jak wszystko inne należy przykręcić to bardzo mocno. Przesunięcie się uchwytu w bok spowoduje, że przystawka będzie gwałtownie skręcać i zrobi karuzelę, kręcąc wózkiem w kółko. Więc zaciskamy i skręcami ten element bardzo mocno!!!
3. Moduł napędowy wraz z baterią.
To kompaktowe rozwiązanie jest sporym ułatwieniem w obsłudze. Odpada nam dodatkowy, osobny element przystawki w postaci baterii.
Montaż modułu to najsłabsza część przystawki TechLife. Zakładanie jest kłopotliwe i trzeba mieć sprawne ręce i trochę siły. Z jednej strony trzeba podtrzymywać przystawkę pod kątem, a drugą ręką instalować ją w odpowiednim rowku. Następnie przykryć miejsce połączenia blaszką dociskową i wszystko to skręcić śrubą. Tej czynności zapewnię nie wykona osoba siedzącą na wózku. Również dużym utrudnieniem będzie wykonanie tej czynności, przez właściciela wózka, siedząc na ziemi (poza wózkiem). Rozpracowanie tego etapu montażu przystawki zajęło mi około minuty, aby odpowiednio podejść i zamontować napęd do przystawki. Może po wielu próbach wypracowałbym jakiś szybszy sposób jej zakładania :) Podłączenia modułu sterującego to już zadanie łatwe, ale samo dokręcenie trzeba wykonać mocniej, co może być problemem.
Instalacja przystawki
Zastosowanie belki rozporowej daje duże możliwości instalacji jej do wózka inwalidzkiego. Instalując ją z tyłu można zamontować ją nisko (patrz film) lub wysoko. Zastosowane moduły rotujące na kole napędowym pozwalają na instalację przystawki głębiej pod wózkiem, o ile jest taka możliwość. W wózku krzyżakowym może to być miejsce zaraz obok ramion krzyżaka. W wózku aktywnym - belka łącząca koła.
Sposób montażu, choć problemowy, pozwala na zainstalowanie przystawki praktycznie do każdego wózka inwalidzkiego, posiadającego okrągłe rurki w konstrukcji ramy.
Z testów wynika, że instalacja przystawki na wysokiej belce poprawia napędzanie wózka i znacząco poprawia siłę pchania. Przystawka wjechała na górkę bez problemu mając 100 kg obciążenie. Więc szacun :)
Jazda
Przystawka ma trzy biegi, regulowane włączane małym pokrętłem na module sterowanie. Aby rozpocząć ruch wózka należy wybrać odpowiedni bieg. Na pierwszy można jechać z prędkością 2 km/h, na drugim 3 km/h, i trzecim 5 km/h.
Jak widzicie jest to prędkość spacerowa i tak należy traktować tę przystawkę.
Po ustawieniu prędkości przystawkę włącza się jedynym srebrnym przyciskiem, natychmiast po jego wciśnięciu wyświetlana jest sygnalizacja stanu baterii.
Duży czerwony grzybek służy do zatrzymania przystawki - wciskając go lub - do rozpoczęcia jazdy - skręcając go w prawo. Grzybek odskakuje w górę i przystawka rozpoczyna pracę.
W czasie jazdy można zmieniać prędkość na wyższą lub niższą.
Zmiana kierunku odbywa się poprzez stawianie oporu na ciągu. Wózek skręca w stronę trzymanego ciągu.
Manewrowanie nie stanowi żadnego problemu, o ile możesz przyhamowywać ciągi koła dłonią. Przystawka nie stawia oporu przy zwrotach.
Wykonywanie balansu wózka też jest możliwe, przystawka posiada ruchome ramię reagujące na ruch ramy podczas balansu.
Dla asystenta
Przystawka jest znakomitym rozwiązaniem dla asystenta osoby z niepełnosprawnością, jako pomocnik przy pchaniu wózka. Sterownik można zainstalować na rurce rączki do pchania i nie używając siły iść za wózkiem lub obok (o ile osoba na wózku może nim sterować). To jest jej duża zaleta.
Trochę dziegciu
Przystawka TechLife jest w konstrukcji sztywnego ramienia. Zastosowane koło napędowe zyskało obrotowe rolki w 90 stopniowej osi rychu, pozwalając na zmianę ruchu po podłożu.
Z rozmów z użytkownikami podobnych rozwiązań wynika, że mechanizmy takiego koła na czystym i płaskim podłożu zachowują się poprawnie. Jednak zapiaszczony teren nie jest ich ulubionym miejscem. Małe kamyki mogą skutecznie blokować ruch rolki na chwilę lub całkowicie (trzeba je usuwać). Materiał koła jest trwały, ale jazda po nierównym terenie powoduje, że koło nie zawsze ma pełną przyczepność i mogą być odczuwalne podskakiwania i drgania wózka. Jazda terenowa zawsze pozostawi zarysowania rolek.
Dane techniczne
Rozmiar 48 x 15 x 20.5cm
Rozmiar opony - 8.5"
Czas ładowania 4 h
Akumulator 8.8Ah
Zasięg do 20km
Waga urządzenia 7kg
Maksymalne obciążenie 120kg
Silnik elektryczny 250W
Maksymalne wzniesienie ~15°
Prędkość maksymalna 5 km/h (przy obciążeniu 100 kg)
Zobacz film ( link )
Comments